Pekka Säkkinen Lainmuutoksella poronhoito yhteiskuntakelpoiselle ja kestävälle tasolle

Kaikki blogit puheenaiheesta Tiedustelulait

Kansan tiedettävä edustajiensa taustat

Eduskunta vaati, että tiedustelulakien vuoksi perustettava tiedusteluvalvontavaliokunta voi valvoa koko suojelupoliisin toimintaa. Valiokuntaan valittavista kansanedustajista on ollut tarkoitus tehdä laaja turvallisuusselvitys, koska valiokunnassa käsitellään kansallisen turvallisuuden kannalta arkaluonteisia tietoja. Selvityksessä tutkittaisiin erilaiset rekisteritiedot, taloudelliset sidonnaisuudet ja yhteydet terrorismiin, laittomaan tiedustelutoimintaan sekä ääriliikkeisiin. Myös ulkomaiset kytkökset selvitettäisiin.

Tiedusteluvaliokunta - poliisivaltion johtojuntta

Kansalaisten oikeuksia kaventavat tiedustelulait hyväksyttiin eduskunnassa valtavalla enemmistöllä. Vasemmistoliitolle pisteet siitä, että se uskalsi ainoana puolueena noita lakeja vastustaa.

Suomi on kehittymässä orwellilaisen yhteiskunnan esiasteeksi

Suomi on hyvää vauhtia kehittymässä George Orwellin kuvailemaksi yhteiskunnaksi, jossa valtio eli ”Isoveli” ohjaa ja valvoo kaikkea toimintaa yksilötasoa myöten. Tästä Suomessa on jo paljon huolta aiheuttavia esimerkkejä. 

Tiedustelulaki ei tule voimaan väärän menettelyn tähden?

Eduskunnan perustuslain vastainen menettely tiedustelulainsäädännön käsittelyssä voi johtaa siihen, ettei laki ole voimassa. Monet oikeusoppineet mm professorit Lavapuro ja Rautiainen ja presidentti Niinistö ovat todenneet käsittelyn puutteet. Rautiaisen mukaan presidentti on katsonut tarpeelliseksi ohjata eduskuntaa tässä asiassa enemmän oikeusvaltion pelisääntöjä kunnioittavaan suuntaan, joka Rautiaisen mukaan merkitsee, että perustuslakia on rikottu ja toiste sellaista ei pidä tehdä.

Miksi eduskunta ei ymmärrä perustuslain merkitystä?

Sinänsä tarpeellisen tiedustelulain käsittelyssä rikottiin selvästikin perustuslain määräyksiä. Perustuslain mukaan perutuslain muutokset on tehtävä kahdessa vaiheessa. Tällainen laki voidaan hyväksyä heti kiireelliseksi julistamisen jälkeen kahden kolmasosan enemmistöllä annetuista äänistä. Oleellista on huomata sanamuoto ”jälkeen”. Eduskunta ei kuitenkaan tästä piitannut vaan hyväksyi lain yhdellä käsittelyllä.

Tunteiden monitorointia Kiinassa

Kiina jättää muiden maiden valvontakoneistot varjoonsa pitkällä kaulalla. Olen kirjoittanut aikaisemminkin valvonnasta julkisilla paikoilla ja kodeissa, sekä huolestunut kehityssuunnasta myös kotimaan kamaralla mm. terveystietojen kaupallistamisen osalta. Nyt mennään kuitenkin pykälää syvemmälle - aivotoiminnan monitorointiin. Jep - luit oikein.

Tänään törmäsin uutiseen, joka nostaa rimaa entisestään. Kiina ei pelkästään ole varoittava esimerkki valvontalakien puutteesta, vaan myös pelottava esimerkki yksityisyyden täydellisestä hukkaamisesta kontrollin ehdoilla.

Valvojia valvomassa

Tiedustelulakiesitysten kipupisteeksi on yllättäen noussut Suojelupoliisin parlamentaarinen valvonta.

Miksi yllättäen? Koska lakiesityksessä tiedustelutoiminnan valvonnasta (HE 199/2017) eduskuntaan perustettavalle tiedusteluvalvontavaliokunnalle (TvV) ollaan antamassa hyvin kattava valvontatehtävä ja laajat tiedonsaantioikeudet _kaikkeen_ tiedustelutoimintaan siitä riippumatta, harjoittaako sitä Pääesikunnan tiedusteluosasto, Suojelupoliisi tai Saappaanheittäjät ry.

Tiedustelulait kytkettävä Tiitisen listan julkistamiseen

Pari päivää ennen uusien tiedustelulakien eduskuntakäsittelyä Supo ilmoitti, ettei se luovuta pyydettyjä aineistoja tutkimuskäyttöön, vaikka tästä oli jo aiemmin periaatepäätös. Suomen poliitikkojen ja viranomaisten omavaltainen salailumentaliteetti ei kuulu 21. vuosisadan länsimaisen demokratian piirteisiin. Olisiko tiedustelulakien hyväksyminen kytkettävä tämän eri perustein salaisena pidetyn materiaalin julkaisuun vapaaseen tutkimuskäyttöön?

Tiedustelulaki on kuin klassinen oppikirjaesimerkki

Uusi vireillä oleva tiedustelulaki, jossa viranomaiset ja vallassaolijat haluvat murtaa kansalaisten yksityisyyttä, on kuin klassinen oppikirjaesimerkki siitä, miten valtaapitävät ensin omalla toiminnallaan luovat uhan, jota he sitten käyttävät hyväksi kansalaisia vastaan oman asemansa vahvistamiseksi.  

Tiedustelulainsäädäntö ei ole läpihuutojuttu

Torstaina hallitus tekee esityksen eduskunnalle uudeksi tiedustelulainsäädännöksi. Siihen on nyt niputettu yhteen sotilas- ja siviilitiedustelu. Muutokset ovat niin merkittäviä, että ne edellyttävät myös perustuslain muuttamista. Tiedustelu kajoaa kansalaisten perusoikeuksiin.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä